Dětský vláček Český Lvíček

Provozovatel Atrakce

602 379 860

Ověření provozu při nejistém počasí

602 259 747

Upozornění

img

Níže najdete nejčastěji kladené otázky za sedm let v provozu včetně odpovědí.

Jak je tvořena pára vycházející z komína? To je skutečně na uhlí? 
Pára z komína je tvořena směsí používanou například v divadlech. Jedná se o certifikovaný, zdravotně nezávadný výrobek, určený pro tento způsob použití. 

Proč je nutné vouchery zakoupené přes slevové portály přinést vytištěné? 
Chápeme, že v době chytrých mobilních telefonů se může zdát voucher v elektronické podobě jednodušší. Naneštěstí dětská vláček nemá žádné zázemí, kde by mohl být počítač pro okamžité uplatnění voucheru. Také z časových, bezpečnostních a personálních důvodů to není možné. Vytištěný voucher poslouží nejen pro pozdější uplatnění, což je naše povinnost vůči slevovým portálům, ale také jako kontrola obsluhy vůči vydanému občerstvení. Za případné komplikace se předem omlouváme, ale také díky komu, je možné udržet takto příznivé ceny. 

Co přesně znamená nejisté počasí? 
Vláček je vlastně kabriolet určený především pro jarní a letní kratochvíle dětí. Pro jeho provoz nesmí především pršet. Při jednorázových přeháňkách vláček pokračuje dále v provozu ihned pro skončení deště. Při vydatném dešti vláček nejezdí. Především v posledním měsíci provozu – v říjnu, se čas od času potýkáme se skutečně chladným počasím. Obecně platí zásada, že jízda vláčkem má být pro děti zábava, nikoli trest. Vláček tedy jezdí, pokud je na ostrově u vody alespoň 12 stupňů celsia. Chápeme, že zklamanému dětskému obličeji se těžko tyto věci vysvětlují. Právě z tohoto důvodu a v těchto případech doporučujeme před návštěvnou provoz vláčku ověřit. 

Je dětská permanentka přenosná? 
Ano permanentka je přenosná. Obsahuje 16 jízd. De-fakto na jednu permanentku může tedy jet až 16 dětí jednu jízdu, osm dětí dvě jízdy atd. 

Platí dospělí? 
Bezpečnost především. U dítěte do tří let věku proto jeden dospělí neplatí, protože je považován za nutný doprovod mrňouska. Dospělí platí až od tří let věku dítěte nebo v případě, že s jedním dítětem pod tři roky, jedou dospělí dva. Potom druhý dospělý platí. Děti u nás platí za jízdu vždy. 

Jak dlouho trvala výroba vláčku? 
Výroba trvala 2 a půl měsíce (červenec, srpen, září). V měsíci září na výrobě soupravy pracovalo až 6 lidí, kteří se profesionálně zabývají výrobou atrakcí, a to od 6:00 – 23:00 každý den vč. neděle. V  týmu byli také 2 truhláři, kteří cca 12 hodin denně vyráběli dubové obložení vagónů. To bylo ručně frézováno, poté mořeno proti červotočům a následně 3x ošetřeno proti vlivům počasí. Každá obkládací kazeta je tedy originál, a proto není 100% stejná a liší se v minidetailech. Na první pohled ale nejsou rozdíly patrné.

Jak dlouho trvala výroba kolejiště? 
Výroba trvala 90 dní. Kolejnice jsou zakázková výroba přímo pro tuto dráhu. Nedařilo se sehnat potřebné kolejnice typu „I“ o velikosti 70 mm (důlní kolejnice byly jen ve velikosti 90 mm), a tak jsme nechali vyrobit nové kolejnice v třineckých slévárnách speciálně pro tento projekt.

Z jakých materiálů je vláček vyroben? 
Vláček je kombinací kovu, plechu a dubového dřeva. Mašina také obsahuje skutečné, ručně rozklepávané nýty, které umocňují původní vzhled. Tyto detaily jsou pro výsledný vzhled naprosto nepostradatelné.

Co bylo při jeho výrobě nejnáročnějším úkonem a proč?
Nedostatek plánů a podkladů. Mistr Hanuš vycházel pouze z dobové rytiny, vyobrazující soupravu z  pravého boku. Velkým oříškem byla také výroba paprskových kol. Původně měla být kola odlita z litiny. Pouze forma by ale stála kolem 300 tis. Kč. Proto byla kola nakonec vypálena ze železa plazmou. Aby byla kola plastická a měla hloubku, je jedno kolo složeno ze tří obručí. Ty jsou následně svařeny. Kolo nyní působí velmi realisticky. Kolesa jsou navíc, stejně jako všechny ostatní kovové prvky, otryskaná broky, simulující tepání kovu, kterým se v době vzniku předlohy kov zpracovával.

Velkým oříškem bylo také natáčení soupravy v zatáčkách. Běžně se kola doplňují o tzv. „vodítka“, instalovaná z  vnitřní části, která zabraňují případnému vykolejení soupravy, kdy přední kola jsou již v zatáčce a tvrdá zadní kola mají tendenci jet rovně. Tato vodítka by ale zcela narušila vzhled soupravy. Z tohoto důvodu jsou všechna kola soupravy samostatně natočitelná. Lokomotiva má navíc u zadních kol nezávislé zavěšení, kónusová ozubená kola a diferenciál (opět použitý z pákové ještěrky). Zadní kola se tedy můžou točit jinou rychlostí než přední, navíc můžou být každá jinak natočená, a to nejen horizontálně, ale také vertikálně. Díky tomuto velmi sofistikovanému způsobu řešení jezdí vláček po kolejnicích naprosto tiše, nedochází k tření a k  úbytku materiálu třecích ploch, a tedy ani k jiskření. Vláček navíc může jet i pozadu, což je u atrakcí vláčkového typu naprosto nevídané.

Kolik vláček váží? 
Mašina váží 350 kg, vagónky pak 160 kg.

Kde se výrobce inspiroval? 
Pouze z dobové rytiny a informací odkazujících na tuto historickou událost.

Dělal už podobnou zakázku? 
Ačkoliv má výrobce více než 100 let zkušeností s výrobou atrakcí získávaných po 3 generace, projekt odkazující na historickou událost, a tedy výrobu věrného modelu dle předlohy, nikdy nedělal. Jedná se o světový unikát.

Jak dlouhé je kolejiště?
Kolejiště má 53 metrů a obsahuje 128 bukových pražců.

Jak jsou ošetřeny pražce?
Bukové pražce jsou natřeny ochranou proti červotočům a následně namočeny do vařící fermeže. Každý pražec byl ve fermežové lázni namočen tak dlouho, dokud nepřestaly vycházet bubliny a bylo tak zřejmé, že se fermež vpila do celého dřeva. Pražce schnuly do použitelného stavu téměř měsíc. Ale i po 2 měsících stále trochu lepily. Tento postup se v rodině výrobce atrakce dědí z generace na generaci. Pro pražce byla připravena speciální kovová forma, do které se pražce spouštěly na drátech. Forma byla umístěna na sud s ohněm, který fermež zahříval.

Jak rychle vláček jezdí? 
Vláček kvůli bezpečnosti jezdí 3 km/h. Byl by schopen jet i přes 60 km/h!!!! Stačilo by změnit poměr převodových kol.

Kolik lidí uveze?
Kapacita soupravy je 12 osob ve věku od 3 - 10 let. Mašina ale po rovině uveze přes 2 000 kg!!!

Jaký má mašina pohon?
Samostatně uložený elektromotor bulharské výroby, původně určený pro nádražní pákové ještěrky. Motor je přes převody spojen s diferenciálem, aby souprava jezdila jen požadované 3 km/h. Ačkoliv motor ležel netknutý 30 let ve skladu Českých drah, jeho životnost je minimálně dalších 50 let. Elektrorevizor i kontroloři z mezinárodní společnosti TÜV-SÜD toto řešení velice přivítali. Tento motor utáhne například profesionální svářečku.

Jaký má výkon? 
Naprosto předimenzovaný. Trafo utáhne až 50 ampér. K provozu soupravy ale postačí pouze 12 ampér. Díky tomu nejsou součástky namáhány a prodlouží se tak životnost celého zařízení.

Jak je vláček obsluhován? 
Vláček je ovládán jednou proškolenou osobou, stojící u nástupiště s výhledem na celou trať. Osoba má kurz první pomoci, několikaleté zkušenosti s prací s dětmi.

Je vláček bezpečný? 
Kromě zvolené rychlosti 3 kilometry v hodině (běžná chůze člověka je cca 4,5 kilometru v hodině) jsou vagonky vybaveny i speciálními bezpečnostními pásy, podobnými těm, které znají rodiče z dětských autosedaček. Dále je souprava vybavena pohybovým senzorem, který v případě detekce pohybu jakéhokoliv předmětu, zvířete či člověka soupravu okamžitě zastaví. Součástí ovládání soupravy je také pohotovostní tlačítko „STOP“.

Kde je vláček v zimě? 
Vláček může být mimo sezónu (od 1. listopadu do 31. března) umístěn ve skladu MČ Praha 1. Sklad je opatřen alarmem, bezpečnostními zámky. Prostor skladu je pojištěný, izolovaný proti vlivům počasí. Do skladu bývá odvezen profesionální firmou. Vláček je možné odvést během dvou hodin ve čtyřech lidech. V současné době také zvažujeme nabídnout Českého lvíčka v zimních měsících jako výstavní exponát do Železničního muzea hlavního města Prahy.

Má vláček něco jako „techničák“?
Výrobní kroky byly téměř denně konzultovány s kontrolorem německé společnosti TÜV-SÜD, jež je renomovanou mezinárodní organizací specializující se na vydávání certifikátů k bezpečnosti provozu atrakcí. Kontroloři si spolupráci velmi pochvalovali. Především vyzdvihli to, že jejich rady jsou užity v praxi. Zástupci TÜV-SÜD se osobně několikrát dostavili na místo tratě i do dílny, kde Český lvíček vznikal, a společně se zadavatelem zakázky i výrobcem atrakce domlouvali další postup. Díky tomu dostala atrakce mezinárodní bezpečnostní certifikát, i když se jedná o zcela ojedinělé řešení, kdy „cestující“ mají přístup do prostředku tratě přes dva přejezdy. Vláček splňuje nejnáročnější bezpečnostní normy směrnic pro provozování atrakcí v EU a zároveň umožní návštěvníkům být absolutně blízko mašinky a svých dětí, které jízdu absolvují.

Co je součástí technického zařízení? 
U vláčku je kromě nástupiště a 3 laviček také ovládací pultík. Ten má tlačítko On/Off a dále velké pohotovostní červené tlačítko „STOP“. Jištění je dvoje. Přes uzamykatelný otvor celého ovládání (jako dveře od automobilu) a dále startovací klíč (jako startování automobilu). Jde-li obsluha např. na toaletu, jednoduše vytáhne klíč a soupravu není možné rozpohybovat.

Jak je souprava ochráněna proti vnějším vlivům?
Vnější vlivy lze rozdělit na dva typy. Počasí a vandalismus. Proti vlivům počasí a zároveň částečně proti vandalům se spreji v ruce je souprava chráněna plachtou vyrobenou na míru. Jako přirovnání lze uvést plachtu na motorku. Plachta je doplněna kovovými oky, přes která je nataženo ocelové lano, připevněné zámkem k  paprskovým kolům.

Proti vandalům, kteří by chtěli pod vlivem různých látek na soupravě v noci jezdit, či proti krádeži je souprava opatřena speciálním mechanizmem uvazujícím soupravu ke kolejnicím, jehož součástí je i vysoce bezpečnostní zámek, který není možné přeštípnout běžnými kleštěmi. Než bude dokončena rehabilitace Slovanského ostrova, počítající s nočním uzavíráním jižního vstupu na ostrov a důsledným monitorováním pohybu osob stálým hlídačem u severního vstupu přes lávku, je dětský vláček i celé technické zázemí před den hlídáno správou atrakce a v nočních hodinách profesionální ostrahou. Vláček i celé technické zařízení vč. nástupiště jsou pojištěné. A to jak proti poškození či krádeži, tak proti případnému způsobení úrazu.

Jak je složité postavit dětskou železnici?
Samotná stavba dětského vláčku je velice jednoduchá. Nevyžaduje žádné podstatnější zásahy do terénu, v podstatě se kolejiště položí na zem, obdobně jako když si stavíme doma modelovou železnici na koberci. Rozchod vozů soupravy je 60 centimetrů, šířka tratě pak dosahuje 85 centimetrů vč. měřítkového železničního náspu.

Proč je stanoveno jízdné a atrakce není zdarma?
Během příprav projektu jsme náš záměr konzultovali se soukromými provozovateli obdobných atrakcí. Všichni se shodují, že největším problémem je vysvětlit dětem, že se musí střídat s kamarády. Tento díl odpovědnosti chceme částečně nechat na rodičích, a tak je symbolický poplatek 10Kč za 5 minut spíše limitujícím faktorem pro to, aby se děti střídaly a rodiče jim sami vysvětlili, proč je to důležité. Výšku jízdného jsme také stanovili dle obdobné atrakce, a sice dětské tramvaje v pražské ZOO.

Proč je stanoveno jízdné a atrakce není zdarma?
Během příprav projektu jsme náš záměr konzultovali se soukromými provozovateli obdobných atrakcí. Všichni se shodují, že největším problémem je vysvětlit dětem, že se musí střídat s kamarády. Tento díl odpovědnosti chceme částečně nechat na rodičích, a tak je symbolický poplatek 10Kč za tři kola spíše limitujícím faktorem pro to, aby se děti střídaly a rodiče jim sami vysvětlili, proč je to důležité. Výšku jízdného jsme stanovili dle obdobné atrakce, a sice dětské tramvaje v pražské ZOO.